آرتروز مچ پا یا استئوآرتریت مچ پا یک بیماری دژنراتیو مچ پا است که با از دست دادن بافتی به نام غضروف مفصلی که بیشتر مفاصل را می پوشاند مشخص می شود. با پیشرفت بیماری، استخوان اضافی اغلب در داخل مفصل تشکیل می شود و این رشد استخوانی استئوفیت نامیده می شود. فیزیوتراپی یک روش درمانی موثر برای بیماری های مفصلی است که توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی پارسیان در مشهد (فیزیوتراپی خوب در مشهد) ارائه می شود.

دلایل آرتروز مچ پا

شایع ترین علت آرتروز به دنبال آسیبی مانند شکستگی یا تعدادی رگ به رگ شدن قبلی است. این به عنوان آرتروز ثانویه شناخته می شود.

بیومکانیک ضعیف پا از جمله قوس های غیر طبیعی نیز می تواند منجر به این آرتروز شود.

وارد شدن فشار بیش از حد و تکراری به مچ پا در افراد ورزشکار و یا اضافه وزن نیز خطر بروز این آسیب را افزایش می دهند.

علائم و عوارض

درد و سفتی از علائم اصلی آرتروز مچ پا هستند. اگر استئوفیت ها (خارهای استخوانی) ایجاد شده باشند، ممکن است متوجه تغییر شکل مفصل مچ پا شوید. صدای سایش استخوان ها بر روی هم در هنگام حرکت مچ پا نیز یکی از شکایات رایج آرتروز مچ پا است. علائم دیگر عبارتند از:

  • کاهش دامنه حرکتی
  • مشکلات تعادلی
  • مشکلات راه رفتن

درمان آرتروز مچ پا

اگر علائم آرتروز را تشخیص دادید، باید در اسرع وقت به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. ارزیابی فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا تشخیص دقیقی داشته باشید و با یک برنامه توانبخشی مناسب علائم خود را به حداقل برسانید. برای تعیین محل و مرحله دقیق آرتروز، نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس داشتید.

استئوآرتریت مچ پا دژنراتیو است و بنابراین پیشرفت آن قابل برگشت نیست و تاکنون درمان قطعی برای آن شناسایی . با این حال، یک برنامه درمانی و فیزیوتراپی شخصی می تواند به شما کمک کند تا به یک سبک زندگی سالم و فعال ادامه دهید و علائم خود را به حداقل برسانید.

شما نباید علائم خود را نادیده بگیرید یا خودتان سعی کنید این بیماری را درمان کنید زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر شود و بهبودی شما را به تاخیر بیندازد.

فیزیوتراپی می تواند به تسکین علائم بیماران کمک زیادی بکند. برنامه شما به شدت شرایط و اهداف شخصی شما بستگی دارد. درمان بالقوه شامل:

  • برنامه های تمرینی
  • الکتروتراپی
  • آب درمانی
  • تجویز ارتز

سایر روشهای درمان آرتروز 

استراحت و کاهش سطح فعالیت برای جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد بر مچ پای آسیب دیده ضروری است.

قرار دادن کمپرس سرد و گرم درد و التهاب مچ پا را کاهش می دهد.

استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین علائم توصیه می شود.

در موارد آرتروز شدید و پیشرفته جراحی برای تسکین علائم می شود.

فهرست