اختلالات روتاتور کاف

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. اختلالات روتاتور کاف
اختلالات روتاتور کاف

اختلالات روتاتور کاف

روتاتور کاف گروهی از الیاف سخت و انعطاف پذیر (تاندون ها) و ماهیچه های شانه است. این اختلالات زمانی رخ می دهد که بافت های شانه تحریک یا آسیب ببینند.

شایع ترین این اختلالات عبارتند از :

  • التهاب تاندون ها (تاندونیت) یا بورسا (بورسیت). در شانه، بورس یک کیسه کوچک پر از مایع است که به عنوان یک بالشتک بین تاندون ها و استخوان ها عمل می کند.
  • گیرافتادگی، که در آن یک تاندون فشرده شده و به استخوان ساییده می شود.
  • انباشته شدن کلسیم در تاندون ها، که باعث ایجاد یک وضعیت دردناک به نام تاندونیت کلسیفیک می شود.
  • پارگی جزئی یا کامل تاندون های روتاتور کاف.

شانه مفصلی است با سه استخوان اصلی: استخوان بازو (بازو)، استخوان ترقوه (ترقوه) و تیغه شانه (کتف). استخوان ها توسط ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها به هم متصل می شوند. روتاتور کاف استخوان بازو را در حفره شانه نگه می دارد و به شما امکان می دهد بازوی خود را بالا بیاورید و بچرخانید.

شانه یک مفصل توپ و سوکت است. توپ در بالای استخوان بازو در حفره تیغه شانه قرار می گیرد. این سوکت کم عمق است که به شما امکان می دهد بازوی خود را در دامنه وسیعی از حرکت حرکت دهید. اما این بدان معناست که عضلات و تاندون‌های روتاتور کاف باید سخت کار کنند تا استخوان‌ها را در جای خود نگه دارند. در نتیجه به راحتی آسیب می بینند و مستعد ساییدگی هستند.

دلایل اختلالات روتاتور کاف

  • فرسودگی طبیعی. استفاده از شانه برای چندین سال به آرامی به روتاتور کاف آسیب می رساند. با افزایش سن، فعالیت های روزمره می تواند منجر به تغییراتی در روتاتور کاف شود، مانند نازک شدن و ساییدگی تاندون ها و کاهش خون رسانی.
  • استعمال مفرط. فعالیت‌هایی که در آن‌ها از دست‌هایتان بالای سرتان زیاد استفاده می‌کنید، مانند تنیس، شنا، یا نقاشی خانه ، می‌توانند منجر به مشکلات روتاتور کاف شوند. حتی حرکات معمولی که اغلب در یک دوره طولانی انجام می شود می تواند به روتاتور کاف فشار وارد کند یا به آن آسیب برساند.
    پاره کردن تاندون روتاتور کاف سالم به نیروی زیادی نیاز دارد. این می تواند در حین ورزش، تصادف یا سقوط شدید اتفاق بیفتد. اما حتی یک حرکت ساده مانند بلند کردن چمدان می‌تواند باعث پارگی روتاتور کاف در یک فرد مسن یا فردی که شانه‌اش قبلاً آسیب دیده است، شود.

علائم اختلالات روتاتور کاف

علائم اختلال روتاتور کاف شامل درد و ضعف در شانه است. بیشتر اوقات، درد در پهلو و جلوی بازو و شانه است. ممکن است انجام کارهای روزمره، مانند شانه کردن موهایتان، لباس پوشیدن و هرگونه فعالیتی که نیازمند بالا بردن دست به بالای سر است برای فرد دشوار شود، ممکن است در طول شب درد داشته باشید و مشکل خواب داشته باشید.

تشخیص اختلالات روتاتور کاف

برای تشخیص اختلال روتاتور کاف، پزشکان در مورد هر گونه آسیب شانه یا درد شانه گذشته سوال می کنند. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می دهند تا ببینند شانه چقدر خوب کار می کند و مناطق یا فعالیت های دردناک را پیدا کنند. حرکت دادن بازو به روش‌های خاصی می‌تواند به پزشک کمک کند تا از وضعیت روتاتور کاف مطلع شود.

ممکن است برای بررسی استخوان های شانه اشعه ایکس بگیرید. اگر تشخیص هنوز مشخص نباشد، پزشک ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند MRI یا سونوگرافی را تجویز کند.

درمان اختلالات روتاتور کاف

درمان مشکل روتاتور کاف بسیار مهم است. بدون درمان، شانه شما ممکن است ضعیف‌تر شود و نتوانید بازوی خود را بالا بیاورید.

برای اکثر اختلالات روتاتور کاف، پزشکان ابتدا این مراحل را توصیه می کنند:

به شانه استراحت دهید. از بازو استفاده کنید، اما این کار را با دقت انجام دهید. شانه را با بند یا بریس ثابت نگه ندارید. این می تواند منجر به سفتی یا حتی شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) شود.

از یخ یا گرما روی شانه استفاده کنید، هر کدام که احساس بهتری داشت.

داروهای ضد التهابی(NSAIDs) برای تسکین درد و کاهش تورم و التهاب. به عنوان مثال می توان به ایبوپروفن (مانند Advil) و ناپروکسن (مانند Aleve) اشاره کرد. یا استامینوفن (مانند تیلنول) را امتحان کنید. می تواند به کاهش درد کمک کند اما تورم یا التهاب را کاهش نمی دهد.
از موقعیت ها و فعالیت هایی که ناراحت کننده هستند، مانند بلند کردن یا رسیدن به بالای سر خودداری کنید. هرگونه فعالیتی که به شانه آسیب می رساند را متوقف کنید.

همچنین ممکن است پزشک فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد. فیزیوتراپی می تواند درد را کاهش داده و به قوی تر و انعطاف پذیرتر شدن شانه شما کمک کند. در فیزیوتراپی، تمریناتی را برای کشش و تقویت شانه یاد می گیرید. پس از یادگیری تمرینات، می توانید آنها را در خانه انجام دهید.

اگر درمان‌های دیگر کمکی نکرد، پزشک ممکن است به شما تزریق داروی استروئیدی در شانه بدهد.

اکثر اختلالات روتاتور کاف با جراحی درمان نمی شوند. اما اگر تاندون روتاتور کاف پاره شود یا چندین ماه درمان های دیگر کمکی نکرده باشد، پزشکان ممکن است عمل جراحی انجام دهند. اگر جوان هستید و روتاتور کاف شما شکل خوبی داشته باشد، جراحی ممکن است انتخاب خوبی باشد. اگر تاندون‌های شما ضعیف و فرسوده باشند، ممکن است عمل جراحی به خوبی جواب ندهد.
جراحی جایگزین فیزیوتراپی نیست. حتی پس از جراحی، ممکن است برای بهبودی کامل به ماه ها فیزیوتراپی نیاز داشته باشید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در مشهد – کلینیک فیزیوتراپی در مشهد – فیزیوتراپی شانه – درمان درد شانه با فیزیوتراپی

فهرست