درمان غیرجراحی دیسک کمر

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. درمان غیرجراحی دیسک کمر
درمان غیرجراحی دیسک کمر

درمان غیرجراحی دیسک کمر اولین خط درمان برای اکثر مبتلایان است. تخمین زده می شود که 95 تا 97 درصد از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر را می توان با روش های غیر جراحی با موفقیت درمان کرد.

فتق دیسک کمر ، وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که مرکز نرم و ژله‌مانند دیسک در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمر) بیرون زده یا از لایه بیرونی دیسک پاره شود. این می تواند به اعصاب مجاور فشار وارد کند و باعث درد، بی حسی و ضعف در پشت و پاها شود.

ستون فقرات کمری از 5 مهره تشکیل شده است که توسط دیسک ها محافظت می شوند. دیسک ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و به ستون فقرات اجازه خم شدن و پیچش را می دهند. لایه بیرونی دیسک را آنولوس فیبروزوس و لایه داخلی را هسته پالپوزوس می نامند.

با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات ما شروع به فرسودگی می کنند. به این می گویند دژنراسیون دیسک. دژنراسیون دیسک می تواند احتمال فتق دیسک ها را افزایش دهد. عوامل دیگری که می توانند خطر فتق دیسک را افزایش دهند عبارتند از:

  • آسیب ناگهانی، مانند بلند کردن یک جسم سنگین یا چرخش ناگهانی.
  • فشارهای مکرر، مانند نشستن برای مدت طولانی یا انجام کارهای سنگین در محل کار.
  • ژنتیک

علائم فتق دیسک کمر بسته به محل فتق و اعصابی که تحت تاثیر قرار می گیرند می تواند متفاوت باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • کمر درد
  • پا درد (سیاتیک)
  • بی حسی یا گزگز در ساق یا پا
  • ضعف در ساق پا یا پا
  • مشکل در راه رفتن

درمان فتق دیسک کمر معمولاً با اقدامات محافظه کارانه مانند استراحت، داروهای مسکن و فیزیوتراپی آغاز می شود. در برخی موارد، اگر اقدامات محافظه کارانه مؤثر نباشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

اکثر افراد مبتلا به فتق دیسک کمر با درمان محافظه کارانه بهبود می یابند، با این حال، برخی از افراد ممکن است همچنان درد و سایر علائم را داشته باشند. اگر شما یکی از این افراد هستید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

درمان غیرجراحی دیسک کمر

درمان های غیر جراحی برای فتق دیسک کمر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استراحت: در ابتدا، پزشک ممکن است توصیه کند که فعالیت هایی را که درد شما را تشدید می کنند محدود کنید. این ممکن است شامل چند روز مرخصی از محل کار یا مدرسه یا اجتناب از فعالیت‌هایی باشد که شامل خم شدن، چرخاندن یا بلند کردن اجسام سنگین است.

یخ و گرما درمانی: یخ می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند، در حالی که گرما می تواند به آرامش عضلات و بهبود گردش خون کمک کند. می‌توانید هر بار 15 تا 20 دقیقه، چند بار در روز، کیسه‌های یخ یا پدهای حرارتی را روی قسمت پایین کمر خود قرار دهید.

مسکن های بدون نسخه: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

تمرینات تقویتی و کششی: فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تمریناتی را بیاموزید که می تواند عضلات ناحیه مرکزی و پشت شما را تقویت کند، که می تواند به حمایت از ستون فقرات و کاهش درد کمک کند. تمرینات کششی همچنین می تواند به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت کمک کند.

تزریق استروئید اپیدورال: در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق استروئید اپیدورال را برای کمک به کاهش التهاب و درد توصیه کند. این تزریق ها معمولاً توسط یک متخصص مدیریت درد انجام می شود.

اگر درمان‌های غیرجراحی در تسکین درد شما مؤثر نباشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. جراحی معمولا تنها به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند با برخی از خطرات و عوارض همراه باشد.

روشهای پیشگیری

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از فتق دیسک کمر وجود دارد:

  • وزن مناسب را حفظ کنید: حمل وزن اضافی فشار بیشتری بر ستون فقرات شما وارد می کند که می تواند خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش دهد.
  • عضلات اصلی خود را تقویت کنید: عضلات مرکزی قوی به حمایت از ستون فقرات کمک می کنند و خطر آسیب را کاهش می دهند.
  • به طور منظم کشش دهید: حرکات کششی می تواند به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت کمک کند، که همچنین می تواند خطر آسیب را کاهش دهد.
  • از فعالیت هایی که درد شما را تشدید می کند خودداری کنید: اگر سابقه کمردرد دارید، از فعالیت هایی که علائم شما را تحریک می کنند آگاه باشید و تا حد امکان از آنها اجتناب کنید.

درمان غیرجراحی دیسک کمر با فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی در کلینیک فیزیوتراپی پارسیان در مشهد ارائه می شود. فیزیوتراپی در منزل نیز برای آن دسته از عزیزانی که امکان مراجعه حضوری به کلینیک فیزیوتراپی را ندارند ، ارائه می شود.

فهرست