فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن
فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن

بی اختیاری ادرار ، درد هنگام مقاربت، عفونت های مکرر دستگاه ادراری، درد لگن و … برای بیمارانی که با اختلالات کف لگن دست و پنجه نرم می کنند، این علائم شایع هستند. و اگرچه اختلالات کف لگن می تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد، این زنان هستند که بیشتر در معرض ابتلا هستند.

عوامل خطرزای جنسیتی مانند سابقه زایمان طبیعی و یائسگی، زنان را به‌ویژه مستعد ابتلا به اختلالات کف لگن می‌کند، به طوری که بیش از ۸۰ درصد افرادی که دچار مشکلات مرتبط با عضلات کف لگن هستند خانم ها هستند. 

اختلالات کف لگن یک دسته وسیع است و تعدادی علائم و شرایط مختلف را در بر می گیرد که می تواند لگن، مثانه، رحم و واژن را تحت تاثیر قرار دهد.

چیزی که اختلالات کف لگن را بسیار منحصر به فرد می کند این است که می تواند زنان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. از مشکل تخلیه مثانه تا یبوست مداوم تا کمردرد یا درد لگن، علائم در زنان متفاوت است.

فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن

خوشبختانه، از آنجایی که تعداد فزاینده‌ای از زنان مبتلا به اختلالات کف لگن تشخیص داده می‌شوند، گزینه‌ های درمانی برای این بیماری‌ ها به روش‌ هایی مانند فیزیوتراپی، تکنیک‌ های ماساژ و آرام‌ سازی و آموزش مجدد مثانه گسترش یافته است.

مشکل هر خانم متفاوت است و روشهای فیزیوتراپی با توجه به مشکل فرد می تواند کمک کننده باشد ، متخصصان فیزیوتراپی کف لگن از فیزیوتراپی برای درمان زنانی که با اختلالات عضلانی کف لگن، افتادگی اندام لگن یا درد در ناحیه لگن مشکل دارند ، بهره می برند.

مداخلات فیزیوتراپی کف لگن عبارتند از:

  • بازآموزی مثانه و برنامه های زمان بندی شده
  • بیوفیدبک، که در آن زنان می توانند از آموزش برای به دست آوردن کنترل عملکرد مثانه استفاده کنند
  • تحریک الکتریکی برای کمک به انقباض عضلات، کنترل و تسکین درد و تحریک پذیری
  • اصلاح رفتار و رژیم غذایی برای کاهش محرک های مثانه
  • تکنیک های ریلکسیشن و ماساژ برای کاهش فشار و اسپاسم

بسیاری از زنان احساس می‌کنند که این موضوع شرم‌ آوری است که درباره آن صحبت کنیم، اما گام‌ هایی برای بهبود تشخیص و درمان اختلالات کف لگن برداشته شده است. این علائم شایع هستند و آگاه کردن پزشک از آن می تواند به معنای تسکین در آینده باشد. متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی پارسیان در مشهد خدمات تخصصی فیزیوتراپی کف لگن را برای درمان مشکلات و اختلالات کف لگن بر اساس بروزترین متدهای درمانی ارائه می دهند.

 

فهرست