دلایل شب ادراری در بزرگسالان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. دلایل شب ادراری در بزرگسالان
دلایل شب ادراری در بزرگسالان

دلایل شب ادراری در بزرگسالان

افراد بالای 18 سال ممکن است شب ادراری داشته باشند. علل بالقوه شب ادراری بزرگسالان می تواند شامل موارد زیر باشد:

ژنتیک: برخی افراد استعداد ژنتیکی برای شب ادراری دارند. این بدان معناست که اگر والدین بیولوژیکی یک فرد شب ادراری داشته باشند، احتمال ابتلای فرزندانشان به همین بیماری بیشتر است.

یبوست: فشار ناشی از مدفوع اضافی داخل راست روده ممکن است با سیگنال های عصبی که مثانه به مغز شما ارسال می کند، تداخل ایجاد کند. رکتوم کامل همچنین می تواند میزان ادراری که مثانه شما می تواند نگه دارد را کاهش دهد یا از تخلیه کامل آن جلوگیری کند.

هورمون ها: هورمونی به نام وازوپرسین حجم ادرار تولید شده توسط بدن شما در طول شب را محدود می کند. وازوپرسین به این ترتیب عمل می کند که باعث می شود آب موجود در ادرار توسط جریان خون شما دوباره جذب شود. این باعث می شود حجم کمتری از ادرار وارد مثانه شما شود. افرادی که وازوپرسین کافی تولید نمی کنند ممکن است شب ادراری را تجربه کنند.

ظرفیت عملکردی کوچک مثانه: افرادی که ظرفیت مثانه عملکردی کوچکی دارند، مثانه‌ هایی با اندازه طبیعی دارند، اما احساس می‌کنند که مثانه‌ هایشان پر است، حتی زمانی که مثانه هنوز می‌تواند ادرار بیشتری داشته باشد. آن‌ ها در طول روز بیشتر ادرار می‌ کنند و ممکن است برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار به سمت توالت بدوند. این همچنین باعث می شود که آنها در طول شب بستر را بیشتر خیس کنند.

سایر دلایل شب ادراری در بزرگسالان

بیدار نشدن در طول شب: گاهی اوقات افراد نمی توانند به موقع از خواب بیدار شوند تا به دستشویی بروند. همانطور که مثانه شما با ادرار پر می شود، سیگنالی به مغز شما ارسال می کند. مغز شما سیگنالی را به مثانه برای استراحت می فرستد تا بتواند ادرار بیشتری را نگه دارد. مثانه پر به ارسال سیگنال به مغز شما ادامه می دهد تا شما از خواب بیدار شوید. گاهی اوقات، یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند این سیگنال‌ها را قطع کند، که از بیدار شدن در نیمه‌شب جلوگیری می‌کند.

مشکلات روانی یا عاطفی: استرس عاطفی ناشی از حوادث آسیب زا یا اختلال در روال عادی زندگی شما می تواند باعث شب ادراری شود. به عنوان مثال، نقل مکان به خانه جدید، ثبت نام در یک مدرسه جدید، مرگ یکی از عزیزان یا سوء استفاده جنسی ممکن است باعث بروز شب ادراری شود. این موارد با گذشت زمان کمتر می شوند و پس از صحبت با یک متخصص بهداشت روان بهبود می یابند.

شرایط پزشکی: یک بیماری زمینه ای ممکن است علت شب ادراری بزرگسالان باشد، مانند بیماری کم خونی سلول داسی شکل، تغییرات عصبی و ناهنجاری های کلیه یا مثانه. اگر بعد از شش ماه یا بیشتر شب‌ های خشک شب ادراری دوباره تکرار شود، ممکن است یک وضعیت پزشکی باعث آن شده باشد.

روشهای درمان

درمان شب ادراری بر اساس علت آن متفاوت است. گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات رفتاری قبل یا در حین خواب مانند استفاده از زنگ هشدار.
  • مدیریت یا درمان هر گونه بیماری زمینه ای.
  • مصرف داروهایی که می توانند تولید ادرار شبانه را کاهش دهند.
  • فیزیوتراپی کف لگن با استفاده از تکنیک های خاص همچون ورزش و بیوفیدبک تراپی
  • صحبت با یک متخصص سلامت روان، روانشناس یا درمانگر برای مدیریت استرس، آسیب یا چالش های عاطفی.
  • بزرگسالان مبتلا به شب ادراری که تمام اشکال دیگر درمان غیرتهاجمی را بدون موفقیت امتحان کردند، ممکن است کاندید عمل جراحی باشند. جراحی می‌تواند مثانه، روده‌ها و کف لگن (عصب خاجی) را تحریک کند یا عضله اطراف مثانه را برای بهبود انقباضات مثانه از بین ببرد.

 

مقالات مرتبط :

شب ادراری در کودکان

مزایای بیوفیدبک تراپی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک

درمان مثانه بیش فعال

فهرست